Wednesday, March 9, 2011

'Orang Kita' bunuh diri di Wisma Persekutuan, Kuala Terengganu

Assalamuaikum dan Selamat Pagi Rabu!!!!

Sila Lihat gambar di bawah..



Dah tengok? Bukan kucing, bukan lembu ye dalam plastik hitam tu, tapi sekujur tubuh kaku yang sama spesis dengan aku. Aku copy paste gambar di atas daripada kawan aku,Aizam Comot yang kebetulan bekerja di tempat kejadian.   Katanya, 'orang kita' gak nih. Astagfirullah..

Bukankah Hukum Bunuh Diri (intihar) adalah haram dan berdosa besar. 

Kata Ulama, perlu juga sembahyangkan jenazah tersebut tetapi tidaklah ramai sehingga beberapa saf kerna ingatan memberi pengajaran dan iktibar kpd yg hidup akan kehinaan serta cara kematian yg tidak diizinkan Allah SWT..Innalillah....

Terpikir sejenak, masa aku dok Jepun dulu, dengar je kejadian bunuh diri, itu perkara biasa. Di Europe pon boleh dikatakan dah biasa. Salah satu sebabnya, tekanan kerja yang melampau. Ya, alasan yang boleh diterima sebab negara diorang sangat maju& berdaya saing serta memerlukan pendapatan yang sangat besar untuk menyara famili. Tapi, kalau betul kejadian di atas tu pon disebabkan faktor tekanan kerja, setiap orang perlu ambil iktibar. Tiada masalah yang takde jalan penyelesaian. 

Rasa-rasa analitik kejadian rakyat Malaysia yang bunuh diri saban bulan dan saban bulan, grafnya makin meningkat atau menurun???

Kalau graf "kejadian bunuh diri berkadaran dengan harga minyak naik", pihak berwajib perlu memantau dan mengkonfemkan yang ini hanyalah satu kebetulan atau satu kenyataan?

pening dah ke!!?!...kahkahkah

17 comments:

mummysyafie said...

astaga..katernya jalan mudah untuk selesaikan masalah. tetapi jalan salah yang diambil..

sI tEDI said...

Kenapa bunuh diri? =((

Murni said...

alhamdulillah masih kuat & tabah melalui liku2 kehidupan.
Terima kaseh Ya ALLAH..kerana permudahkan segala urusanku..

Lagenda said...

Bunuh diri BUKAN penyelesaian segala masalah. Sbg manusia beragama dan bertamadun, ini terang2 BUKAN ajaran mana2 agama sekalipun!

sahromnasrudin said...

ini org yg sama dlm blog Lady Dla ke????

Lisa Hz said...

bru dgr brita kt radio pagi td.. dari 2000 hingga 2010 ada 4 ribu plus kes bunuh diri kt malaysia. haihh.. yg bukan org kite x kesah la. yg org kita tu, kurang didikan agama kut. wallahualam..

CintaZulaikha said...

sekarang terlalu ramai sgt org yg mudah sakit jiwa..tekanan kot. tapi takkan kita sbg org islam tak tau yg kita masih ada tpt utk mengadu iaitu Allah swt.

achik ezam said...

moral of d story hidop jangan terlalu depress.


relax,rehat dan respond...

eh 3r plops....

Dee said...

subhanallah..

Redbloodsnow said...

astagfirrullahal'azim....ini lah contoh org yg tak beriman. ke nereka jahanam staright away lerr dia pastu.

semoga ALLAH ada belas kat arwah...

saiful said...

Dah makin ramai yg mengambil jalan mudah dgn membunuh diri semata2 tak sanggup nak hadapi tekanan hidup,huhu. Memang menyedihkan.

Pena Terengganu said...

huissshhh..jgn cepat sangat yeee...sebenarnye citer nih ade byk versi..ade kate die tu memang hajatnya nak bunun diri...versi lain pulak ade yang kata dia tu servis air-cond...hmm..papepun dekat terengganu nih memang hujan jugak lah dalam dua tiga hari nih...so...kite tunggu jelah bukti yang sah dari pihak berwajib....yeaa..
takziah buat keluarga arwah....

hakimfaridzul said...

astagfirullah~

shah-kayrul said...

tak belajar agama ke hapa....dah kompem masuk neraka kalau pilih jalan macam nie...hehehehe

amry said...

KENA PANDAI TANGANI TEKANAN ATAU MASALAH TU..KENA MUHASABAH DIRI

Anonymous said...

x payah buat spekulasi awal2 sgt..byk versi..yg penting baru kahwin 4 hari xkan nak bunuh diri..pikir logik ler..

J.M.R said...

org kawen 7hari pon ada yg dah bercerai..~