Thursday, November 25, 2010

IKAN KELI HARAM? IKAN KELI HALAL???

Hi, JMR ni..heheheh..korang suka makan ikan keli tak? Tak kisah la, ikan keli goreng sambal ke, ikan keli bakar ke, ikan keli masak kicap ke, ikan keli masak lemak ke, janji bahan mentahnyah ialah ikan keli. Suka? Selalu makan? Sedap?:-p

Pagi tadi aku dapat satu emel, cakap pasal Perbezaan Ikan Keli yang Memakan Bahan Haram dan Bahan Halal...owh,tak tahu lak aku sebelum nih..check it out...

Perbezaan ikan keli memakan bahan haram dan halal

Haram (
Ikan yang diternak orang bukan Melayu diberi makan perut ayam, bahan buangan, bangkai dan organ dalaman babi. Semua benda itu tidak halal untuk umat Islam)
·  Kepala berbentuk 'V'
·  Bentuk badan mirip torpedo
·  Badan berwarna hitam berkilat
·  Bahagian bawah badan berwarna putih melepak
·  Bahagian antara bawah kepala dan badan berwarna kuning
·  Apabila digoreng akan meletup kerana banyak lemak

Halal (
diberi makan palet halal iaitu campuran beras hancur, tepung ikan, kepala ikan bilis, minyak sawit, bahan buangan kelapa sawit, kiambang dan vitamin)
·  Kepala berbentuk 'U'
·  Bentuk badan tirus
·  Berwarna hitam kelabu dan tidak berkilat
·  Bahagian bawah badan berwarna putih kelabu
·  Tiada warna kuning kelihatan di bahagian antara bawah kepala dan badan
·  Digoreng tidak meletup  


 Owh..pernah tak korang terperasan benda-benda gini. Aku? ERhm...aiyoo..perlu lebih berhati-hati la pasni. Susah sangat ke untuk semua penternak ikan keli bersikap prihatin dan menitikberatkan perkara-perkara sensitif berkaitan HALAL HARAM ni? kata 1Malaysia beb...






http://jmrtangkapgambar.blogspot.com/










16 comments:

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

GKSB tak suma makan ikan keli huhu

LATEST ENTRY

BLOG PILIHAN MALAYSIA

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

Eh typo plak..**tak suka

ciK mOt ©™ said...

tulah kan...takut ar...wa pun pernah up sal halal haram ikan keli ni satu masa dahulu...
erkkk...takut dah nak makan ikan keli...

btw, lawa la hang punya header tuu...
buatkan tuk ahkak satuuuu...:P

achik ezam said...

makan sumi jeli manis je lah....

Lagenda said...

Yeyyyy...mak terselamat! LANGSUNG TAK MAKAN IKAN KELI sbb mak geli..hihihi!

eyes143.. said...

alamak. da la suka gila ngan keli neh. adeh :'(

ejum said...

eeeeeyeeekkk!..ikan lain?..anak ikan?

hamzah ian said...

gelimat mat mat mat

Eazy Izzuddin said...

x mkn gak ikan keli
huk3
xD

Layans
My Unisel 5th Convocation Ceremony

ardinihumaira said...

pernah dengar juga tapi terpikir kalo yang dah digoreng cmana nak mengenalinya... kan kan..

irahehe said...

hehehe.nasib baik ira tak suke sangat makan ikan keli.

skang banyak makanan2 ringan yang kite tak tahu halal haram die kan.

:)

ejaMaria said...

klu dah kena goreng camne nak kenal V shape ngan U shape????

azzey said...

J.M.R: Sya x pandai mkn ikan keli....:(

Kaseh NazLieza said...

info yg sgt penting buat pnggemar keli seperti sy n hubby..=))

NenekPenne said...

thank god i tak makan ikan keli...

nadey said...

adoiiiiiii

bahaye ni!!!!!!