Thursday, September 2, 2010

Dah setel membanci, mengemis lak..


Korang tengok tak Aduan Rakyat TV3 semalam? Cam kesian lak dengar aduan rakyat daripada pembanci-pembanci yang mendakwa diri mereka ibarat mengemis untuk mendapatkan duit elaun, hasil daripada titik peluh membanci selama 2bulan. Terus terang, kalo orang bagi aku upah yang banyak pon, belum tentu lagi aku mampu nak lakukan tugas 10 tahun sekali nih. 

Aku bukannya penyabar nak tahan kutukan atau makian masa nak membanci tu. Mahu aku maki balik kalo aku yang kena maki tu. Tak pon, belum tentu lagi aku sanggup nak pergi dari satu umah ke umah lain, bek aku dok kedai kopi isi sendiri borang-borang bancian tu, then g tampal kat umah mana-mana. Hahaha..bley?

Aku respek la pada pembanci-pembanci ni. Bagi aku, diorang ni bukan sukarelawan, coz diorang dibayar elaun ye. Sukarelawan tu kijenya tanpa upah ye, sila faham dengan lebih lanjut. Tahniah juga pada diorang ni coz boleh dikatakan berjaya melakukan tugas dengan jaya, yang ngelat tu aku tak tao la kan. Pasni, senang sket kerja Jabatan Perangkaan nak update jumlah penduduk kat Malaysia, senang sket nak membangun negara kita pasni, katanya lah kan..

Membanci ni bukan kije senang kan. Harapan mereka pon, biarlah elaun yang bakal mereka perolehi tu berpatutan. Paling tidak pon, seperti yang dijanjikan ketika mula-mula direkrut. Tapi dalam Aduan Rakyat semalam, lain la plak. Bayaran pon terlewat. Dah tu karenah birokrasi banyak lak. Siap cam bertekak ngan pengarah lagi tu, semata-mata nak tanya status elaun mereka skang nih. Betullah cakap diorang, imereka barat mengemis nak dapatkan elaun mereka. Itu hak mereka, bagi je lah kan. Takkan duit sebanyak tu pon nak makan sorang gak kan. Aiyoo..

Kalo la korang yang berada dalam situasi gini, apa korang akan buat ek?

Bertindak biarlah berhemah...jangan menampakkan kebodohan diri sendiri...RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN....persetankan......

14 comments:

maslinamansor said...

tak tahu lak ada orang tak mahu bekerjasama untuk buat bancian...

pasal tuntutan bayaran depa tue, seharusnya kena kasi. Penat2 buat kerja, dok membanci sana sini tak kan tak dapat apa2...

*awat kecik sanagt perkataan last sekali... hehehe

ardinihumaira said...

memang tak patut... diorang penat lelah ke sana ke mari.. banyak kos diorang guna nak membanci. bukan datang jalan kaki dengan tangan kosong. guna tenaga lagi... kawal emosi... takkan sepanjang membanci tak rasa dahaga.. tak guna minyak moto keta... semua tu kena ambil kira... sian diorang. huhu

azieazah said...

Betul lah. Masa banci di rumah Kak Azie ritu, berpeluh2 pembanci 2 orang tu. Pastu sampai pun dah nak dekat azan Maghrib. Kelamkabut menulis, dia ringkaskan jer, sbb nak cepat.

Naik rumah ke rumah flat, bukan senang tau. Dan lebih ramai yang buat muka garang dari muka manis. Kesian kan?

Mesti depa nak pakai duit tu utk beraya.

Syima Syaz said...

kesian diorg...

monica said...

memang x patut pon meka dibuat sedemikian..meka pon memerlukan duit juga sebagaimana kita..ingat lagi saya time sy pergi agro bank..ada seorg pembanci ini tanya pihak bank elaun da msk ke??pihak bank ckp belum..then dia kata lagi da lama suda ni..janji pada tarikh sedemikian..tapi duit x msk juga..cian sy tgk dia..sbb time tu sy dapat rasa muka dia hampa semcm je..

||| PöJìé PööH ||| said...

Knp cam payah benar nk kasi hak mereka? Bukan mende nih sudah ada peruntukan siap² ker? Bayar jelaa... Sian depa tuh, dah la nak raya tak lama lagi kan. Penat tau bulan puasa pun buat keje bpeluh² gi 1 rumah ke rumah yg lain.. Cuba duk tempat depa, mmg tak tahan wooo!

Love,
PojiePooh Abdullah

Ery Farieha said...

kawan aku cakap sukarela
mak kawan aku sendri pembanci
ehhh??

Sharinginfoz said...

hmmm entahlah kan, tak tahu sangat citer ni, kalau dapat elaun bagi le awal2 kan lepas siap kerja

mummysyafie said...

betul tu..tapi pelik gak ada manusia yang leh kutuk pembanci ni erkk? walhal mereka wat kerja je..

waktu pembanci datang rumah arituh..akak sekeluarga tgh makan malam..nak ajak masuk segan lak..nak ajak makan sekali lauk nya tak cukup..nasib baik ada air kotak kat dalam peti sejuk..leh la wat alas tekak tu diaorg ni

- zuriey - said...

ciannya kat diorang.. ptut nya duit tue kena sedia awal2.. takde lah jadi cmni. janji nak bayar kena lah bayar

bardboo said...

kalo dh namanya keje ngn gov, mmg xblh elak birokrasi..aish,cian btol...

Kaseh NazLieza said...

itulah sikap manusia zmn skg ni...suka meremehkan pkra sbegini...lieza pun pnh rse pkra mcm ni...dgn satu orgnisasi bnama bsr lg...tlgla bsikap prihatin sket..

farhan ali said...

ade ke patut.

onnie said...

kalau cam ni le sshnya nak dapat elaun tu better suruh pengarah tu je gi wat bancian !