Thursday, August 12, 2010

Tiada alasan untuk tak larat berpuasa..

Untuk sesiapa yang dah lama akil baligh, yang mencari alasan untuk membatalkan puasa samada gastrik atau kelesuan tahap melampau bila perut kosong atau tak berasap, cuba korang tengok gambar kat atas nih. Bazar ni dibuka dari kol4pm sampai le azan maghrib, mungkin juga berlanjutan ke Isyak. Kije dia rasanya susah nak duduk atas kerusi selama beberapa minit, coz pelanggan berpusu-pusu datang, nak kena layan pelanggan coz ayah tengah menggoreng. Tapi senyum tak penah lekang di bibir budak nih. Rasanya masih bersekolah rendah coz aku dapat tengok ada buku latihan berdekatan dengan table makanan tu. Dan sudah pasti dari pagi ke tengahhari, dia bersekolah dan petangnya membantu ayah di bazar ramadhan. Rasanya takde beza pon ngan abang-abang dewasa yang berkerja ngadap komputer di ofiz. Bezanya ofis ada aircond, di bazar takde aircond...

So, kalo sesapa yang terasa penat&mencari alasan, jomlah sesama kita renung balik nikmat yang diberi oleh-Nya..Tidakkah kita rasa bersyukur?. Dugaan ini hanyalah sekecil-kecil dugaan...
Gambar semalam di bazar Ramadhan Kota Putera, Besut, Terengganu. Yeah, aku berada di kampung till Jumaat ini. Isnin masuk kije tempat baru & suasana baru..moga-moga aku tak terlampau penat & cuba mencari alasan..amin.....~

pssttt...nikmat woo bukak puasa 1st day bersama family di kampung..macam-macam ada....:-)
::SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMUA MUSLIMIN&MUSLIMAT DI SERATA DUNIA::

13 comments:

ardinihumaira said...

memang nikmat tak terkata.. hepi dengan parents & adik beradik kan. happening ;)

..nOj.. said...

gigih budak tu bantu family. bagusnye. tp bebudak sedang ni mmg tekad tu kuat la

.s.o.f.i.a. said...

harap2 bula posa nie berjaya mengecilkan junior aku yang dah macam bapak orang nie...

||| PöJìé PööH ||| said...

Jelessss.. Pojie buka pose kat umah jer sorang² dengan koko crunch.. Xde cuti nk blk kg T_T

Love,
PojiePooh Abdullah

ketingting said...

bagus betol en budak ni, susah nak cari budak camni skg ~ budak macam ni mesti pandai besar nanti, sebab selalu tolong mak ayah, so dia tau erti payah cari duit

ejum said...

pose jgan xpose... :)

p/s syukur di beri nikmat berpuasa

SyimaSyaz said...

selamat berpuasa....

Shidi Shah said...

nikmat ramadhan...

J.M.R said...

SOFIA : BYK LA mcm bapak org..poswe ni mst slim ma..hahahah

ketingting : setuju2..contohilah dia..

Sharinginfoz said...

betul tu budak yang berumur 6 tahun pun puasa

kak ina kl said...

salam dan selamat berpuasa.

budak sekecil tu boleh sabar dan tahan berpuasa ...buat malu ajer bila ada yang sajer ponteng puasa kan.


wah bestlah dapat balik kg...dapat makan masakan mak pulak tu..untunglah kan.

mummysyafie said...

alhamdulilah..abang semalam pun puasa penuh. kali pertama cuba n dia boleh bertahan.

NuNu EeRa said...

alhamdulillah dpt berpose dgn family.. sbb ramai org yg xdpt cuti nk bpose ssma family..