Tuesday, June 22, 2010

Patot tak Patot PENJARA PUDU DHANCURKAN?



Sebelum ni, ramai yang tak amik peduli ngah PUDU Jail. Nak melawat dlm ni pon ramai yang tak sudi, apatah lagi nak merenkok dlm nih. Yela, giler pe nak merengkuk kt tempat camnih!!!. Tapi lain lak suasana semalam, ramai cam semut hurung gula sampai Jalan PUDU terpaksa ditutup. Bukan untuk upacara perasmian PUDU Jail, tapi upacara penghancurannya. Tepat jam10malam, korang tak dpt lagi tengok mural terpanjang di dunia (384m x 4.5 meter ye!!!) sepanjang dinding penjara Pudu.

"Penjara Pudu bukanlah sesuatu yang boleh banggakan oleh Malaysia"
OWHHHH..iye??

Persoalannya, sejauh manakah RELEVANnya tempat ini harus dihancurkan begitu sahaja tanpa sikit pon rasa kesal. Yup, penjara tetap penjara, satu tempat jijik&hina, untuk mereka yang  dianggap sampah masyarakat, tapi disebalik kisah yang bermula tahun 1895, terselit juga kisah permulaan semula hidup seseorang yang pernah menghuni penjara Pudu. Bukan semua penghuninya adalah mereka yang GAGAL dalam hidup..percayalah...1001 hikmhanya hanya Allah SWT yang tahu..










10 comments:

mystd said...

pembetulan
1895

JMR said...

mystd: TQ:-)

NARDtheNERD said...

tuu la.
sbb wang semua boleh.
hmmm~

NuNu EeRa said...

2la.. xsmpt nk mlwat, da roboh..

Fifi Rahmat said...

hairanlah Malaysia neh... tempat heritage gtu, nak dirobohkan. x sedar ke negara kita neh kekurangan tempat bersejarah, dan bangunan lama.

asalkan ada peluang je, nak bina bangunan baru. laen la kalau negara luar tu. besar-besar negara diorang, membangun macam mana pun, x habis alam semulajadi dan tempat bersejarah di teroka. kta kena sedar, saiz negara kecik je. sana sini bangunan baru. habis, apa yg tinggal utk anak2 kecik akan datang?

tengok Colosseum di Rome, Italy tu, makin lama makin dipelira dgn baik. daya tarikan pelancong. apa salahnya, diguna pakai penjara tu, buat seperti kedai-kedai di shopping mall, dalam penjara tu. kan unik.

F A R Y N said...

aku membesar di KL..sgt sedih bila penjara ni roboh :(

Sharinginfoz said...

banyak pendapat kan... bagi saya.... hmmmmm no komen....

en_me said...

x pernah masuk pudujail.. uhuhu

SHIKIN said...

JMR, saya rasa banyak pendapat pun benda tu telah pun terjadi. mungkin di situ ada yg lebih baik dr itu akan berlaku .tapi sememangnya Malaysia telah korbankan salah satu sejarah yang mungkin tidak dpt dilihat oleh generasi akan dtg.

kak ina kl said...

memang tak patutlah mereka robohkan tempat bersejarah atas alasan pembangunan..rugi besar...padahal kat dalam tu boleh di buat macam-macam..buat panggung tayang cerita seram pun best kannnn