Friday, April 23, 2010

Nak mintak sedekah pon, janganlah kureng hajar..adoyai..

Semalam, elok je kami sampai rumah, baju sumer tak tukar lagi, tetiba je ada sorang laki bagi salam. Lembut je dan penuh sopan santun. Agak malas nak sambut tetamu time2petang masa baru sampai umah gini. Kelihatan seorang muslim berdiri tersenyum. Tak kenal pon. Dia perkenalkan diri dia. Not bad dia nyer English. Fluent dan laju giler speaking. Slang Pakistan, coz dia pon cakap dia asal dari Kashmir, Pakistan. Bagus gaya presentationnye, i loike..

Satu-satu dia terangkan tujuan di datang ke sini. Sambil tunjuk surat bukti, bukan yang original tapi yang fotostat. Aku ragu-ragu ngan kesahihan surat tu, sama cam membe aku yang dari awal lagi malas nak melayan. Tapi sebabkan dia puji orang muslim malaysia ni bagus la, hormat orang la, so aku layankan ajer. Menjaga nama baik orang kita gak kan. Tak rugi pon.

Panjang dia berpresentasi. Aku dengar je. Dan seperti dijangka, last2 pasti disebut pasal derma ikhlas. Ok, since aku tak gheti nak menderma brapa dalam keadaan gini, coz aku ragu-ragu betul ke idak mamat nih. Baik aku bersedekah pada yang betul-betul memerlukan kan? So, nak tak nak melayan, membe aku selambe je kasi RM1. Aku tau, membe aku ni memberi dengan penuh ikhlas, nampak dari riak wajahnya la kan. Mamat yang konon-konon mintak derma tu, amik duit tu dan belek-belek.

Sambil buat muka tak puas hati, dia sound kawan aku balik, tanda protes sebab bagi sikit sangat. Woit, tu kan duit gak. Takkan sumer rumah ko mintak, sumer nak kena bagi sampai seratus dua ratus. Mamat tu terus membebel-bebel dalam bahasa yang aku pon tak faham. Tanpa ucap Terima Kasih, men terus blah gitu je. Huh..mula-mula bukan men lagi cakap baik. Mau je aku nak lempang je mamat tu.

Tak faham betul aku konsep meminta derma ikhlas skang nih. Sebenarnya, berapa banyak yang diorang harapkan bila ketuk-ketuk pintu rumah orang tika org baru pulang, penat tak abes lagi, dah nak kena ngadap muka diorang lak. RM1 pon duit gak kan? Lainlah kalo aku kasi kasut koyak atau biskut kering ke. Takkan nak kena bagi cek juta-juta baru nak amik. Bek aku derma kat mereka yang lebih memerlukan..aisehh.....

Ada tak antara korang yang pernah kena gini?...................~

17 comments:

sayangsayangibu said...

macam macam cara org nak duit sekarang nih...
jd haruslah jangan dilayan lainkali ye....

sI tEDI said...

kalau aku mmg tak layan.

ada yg ckp nak beli anggota palsu. ada surat hospital. tgk tarikh tahun 2000.

takkan 10 tahun kutip derma tak cukup lagi hairan

kk said...

x senonoh betol.

sebelas said...

saya pun selalu gak terkena macam tue.peminta sedekah org afganistan :D

http://nomborsebelas.blogspot.com/

AyuE said...

sabar je la...

Filla ~ Kasih Aleeya said...

byk lak cekadak.. tu pon syukur org nak bagi tau!! oh penah jadik gak time bujang dok umah sewa..pompuan pakistan bagi salam mintak derma.. pastu ktorang ckp mak/bapak ktoarng lom balik keje.. dia leh melutut kat situ pastu tadah tangan berdoa jerit2..laknat2..neraka2.. boleh tak??? heheh

Mr Kamikaze said...

orang-orang yg mcm tu tak boleh layan sangat...

NUNU EERA said...

xyah bgi ksut koyak, dear.. try bgi ksut basketball u 2.. bgi ksut terbang..

Anak Perak said...

Aku pernah kena time aku lepak umah member aku. time 2 nak lik aku kuar pintu, skali dtg org pakistan ni pakai jubah. aku malas ckp byk coz aku nk bla, aku trs bagi duit. Pas2 dia tny mana orang lain. Aku ckp diorg tido, ye la time tgh ari. Pas2 ade ker dia nak msk umah nak kejutkan diorg. giler ke ape,nnt aku lak kena sepuk dgn member2 aku.

JMR said...

NUNU : suka suki je nak bg feveret kasut i..bek i baling sneaker tak basuh 4bln tu..lazar sket..

JMR said...

anak perak : mesranya mamat tu..hahah

kamikaze: tak layan pon..diorg je terhegeh2 minta dilayan..

filla : uiksh..siap leh tadah tgn berdoa lak kan..diorg igt rm1 tu leh beli air kosong je kot...

plain_jane said...

pernah gak dpt situasi camni.. tp mase tu kat skolah.. bawak xbwk dompet.. bawak doploh je utk blanje kantin skolah.. haha..

so bg 5 hengget je. sbb rase mcm xbetul je... so anggap je la 5hennget tu sedekah n jgn kaco aku lame2.. haha

ezam said...

panggggg aje!!!!!!!!

Kancilbiru said...

penah juga kena marah dgn peminta sedekah sbb tak bagi sedekah. dah tu 3 kali aku ubah tmpat, 3 kali dia mai takkan 3 kali nak bagi kot..sekali sudah...

LynN said...

pnh jgk kne kt jln TAR..btl2 dpn NAGOYA..mase 2, ngn mak..br nk kuar dr NAGOYA..kne tahan ngn mamat pakistan nih.siap kasi ayat kursi (kecik mcm kalender)..siap bace2 ape nath..cume yg phm die kate 'derma ikhlas..malaysia bagus..' malas nk pkr pjg, kasi la RM1. bole plak buta2 kena maki kt situ..ckp kite ni xbagus..malaysia kedekut..bla..bla.. dgn ati yg pns, aku pon sound le balik..'ko nk bape ringgit..!!!!' mamat 2 tekejut, terus amek RM1 td n blah....so plz becarefull kalo jln kt area jln TAR. cos ny frnd ade bkk kedai tudung btl2 lorong sblh NAGOYA. n he said that guy (pakistan) mmg slalu kt area situ...silap2 ari bulan, die copet duit kite dlm bag...expecially ppuan la.....so carefull.....

lotikus disarimankan said...

zaman sekarang ni kan boleh percaya sangat.yang sihat wal lepat liat pun mintak sedekah ha.buat2 tempang la,apa la.nyampah ai tau

sophie said...

aduii..mnx sedkah tapi marah2 org..pe laa.