Thursday, April 15, 2010

Kan dah cakap, ramai yang minat fotografi nie...~

Salam & Hai geng2 JMR sumer. Wah, geng gitew..Sebelum aku terus merapu ni, THANX berjuta-juta lemon coz bagi support untuk sesi tips fotografi yang aku post semalam. Simple tapi ok la kowt untuk permulaan nih. Bagi aku, biar basic di dada kukuh luh, b4 men petik je shutter. Ya, ramai yang mampu memiliki DSLR gedabak tu, tapi tak mampu menghayati fungsi-fungsi camera spesis gorilla nih. Ramai gak yang ngaku dia seorang photographer, mungkin disebabkan dia memiliki DSLR yang mewah. Tapi tak sumer photographer ni memiliki ciri-ciri dan etika sebenar seorang photographer. Soriii, 20cents dari aku je nih. Tak sumer photographer macam ni kan. Kalo dulu, orang pandang sebelah mata je karier seorang photographer. Ye la kan, job pon kat kenduri-kenduri orang kawen je, ngan badan berpeluh, pakai comot-comot, mana la orang nak pandang. Orang lain sumer pakai cantik-cantik g kenduri kan.

Tapi tu dulu la kan. Skang ni ramai yang dah sedar potensi seorang photographer. Nak-nak bila timbul nama-nama cam SaifulNang, Chot Touch, Udey, Shazli, Hitman KL dan ramai lagi yang tak tertaip aku nama-nama diorang nih. Beb, diorang photographer, tapi bukan calang-calang photographer. Diorang dah buktikan yang kerjaya tangkap gambar pon leh pergi jauh, leh gak bersaing ngan kaum-kaum lain beb. Berdiri pon sama tinggi ngan profesion lain, drive BMW 5series pon sama ngan jurutera lain, yang bezanya hanyalah cara berkerja dengan hala tuju yang sama. Walawei, sebijik DSLR untuk semipro pon bukan calang-calang rege, paling koman pon RM3k, yang pro tu lagi la sampai sebijik RM20k..Fuhh..ngko ado?(ngko di sini merujuk kepada yang memandang sebelah mata pada hasil seni seorang photographer)..

opss..aku bukan bias sesapa. Sebab aku bukannye photographer, cuma aku suka tangkap-tangkap gambar je, pencinta seni dan juga pencinta wanita...hahahah..tak terpikir lagi nak jadi full time photographer coz aku pon baru je blajar..belajar dan terus belajar..TERUSKAN USAHA..

14 comments:

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

aku tangkap gambar guna fon sajok :(
ntah tahun bila baru nak beli camera
huhu

mancai said...

salam singgah... betul2 fotografi adalah hobi yang sangat2 tidak menjemukan... hati nak sambar DSLR... huhuhuh

cik syazni said...

bilalah aku mampu nak beli dslr ye.. riban2 tu..huhu

IxoR@ said...

wow... cik pora pun minat tp tak de kamera yg canggih....

suka tgk hasil gambar yg cantik....suka sgt...dan lagi suka klu dlm gambar tu adalah saya....

hehehehehe....

khalisyaa said...

sy suke amek gamba...
cite-cite nak jadi fotographer..
heee...berangan plak..=p

tgh kumpul duit nk beli dslr..T_T

~0~ said...

minat tapi masih belum cukup nak beli kamera...hish

zAnNa@mAMaBaTriCE said...

now, zana pun dah tertarik ngan dunia photografi...

erm...boleh ler belajar camner nak guna semaksimum mungkin dslr yang ada nie....

ezam said...

kolo dulu usung laptop sana sini lepak kt tmpt berwifi skrg tak lagi....tayang kemera lah...huhuhhuu...tren katanya..


saya amek course journalisme dolu2 tak mampoo nk angkat SLR..jaman dulu mahal...guna pilem lak tuh...

dh umoq2 3 series baru mampoo nk angkat satu..canon 1000d utk beginner..ilmu2 lecturer ajar dah hangusss...lupo dah semuo..

bagus gak ade tips2 simple2 nih..senang nk follow...

hehehehehehehe~

kak ina kl said...

salam..akak langsung tak tahu tentang camera...tau petik ajer

[-suziey-] said...

aah agreed..dulu org xpandang fotografer ni..sbb time tu org xminat seni photography lg..now dh jadi mcm trend plak..hehe..

masa servey lense ritu..org juai tu ckp..lense paling mahal bole dpt sebiji umah..rm55k..uish tu msti utk org yg btl2 pro..hehe

yezza..kt pn br lagi dlm bidang dslr ni..masih belajar2..kita suka guna semiauto function..my hubby sgt suka guna M function..dia yg rajion test2 guna AV,TV,M n sume function2 tu..neway..kita pkai canon..jmr pakai ape?

gooseberries said...

suka2 photografi..hee =)

sayangsayangibu said...

masih mengidamkan dslr...
kalau dapat mahu tak lepas dari tangan

JMR said...

tinie : mula2 guna fon, pasni leh beli sebijik kan..chayok2...

mancai : btol..xnah buring lg aku bl pgg dslr..

syazni: slow2 kumpul RM, pasni leh beli sebijik dua..

ixora: hehe..nnt amik gmbr cik pora lak..

kha: gud luck..nnt beli dslr, leh outing reramai..

0 : nnt2 leh la beli tuh..gud luck

zana: sama2 kita blajar..gunakan semaximum mungkin..yeah...

JMR said...

ezam : bro nah amik journalism ek. leh la share2 gk ek. minat gk dlm photojournalism. tp kurang pasti motif sbnrnya..