Friday, March 5, 2010

Sapa yang kuat berdengkur? Kesian ko..................................

Tidur adalah 1 keperluan dalam hidup yg sgt penting dalam kehidupan kita sepanjang hayat.Sekiranya dalam kehidupan kita tidak cukupi tidur,ia boleh menjejaskan kesihatan .Adakah kita dapat tidur dengan selena-lenanya dan senyenyak-nyaknya tanpa bunyi iaitu dengkuran yang kuat mahupun tak kuat..Kalo kita berdengkur, memang kita tak kisah, sebab kita tak terganggu, try acu cuba test, kalo roomate ko berdengkur cam harem je, ngalahkan bunyi jengkaut je, mampu ko tido nyenyak?

Dengkuran[OSA] adalah gejala utama apnea iaitu keadaan di mana nafas terhenti beberapa saat ketika tidur dan ia gangguan lazim..Ketika tidur otak mngarahkan otot pernafasan untuk bernafas dan OSA pun berlaku apabila proses ini tak dapat dijalankan.

Simpton OSA
-kerap berdengkur
-pening kepala apabila bangun pagi
-mengantuk pada wktu siang hari
-kurang ingatan
-kurang fokus
-mudah alami kemalangan
-tekak kering
- produktiviti rendah

Komplikasi OSA
-OSA menyebabkan kualiti tidak kurang baik
-pd siang atau awl pagi pesakit mengalami sakit kepala dan tekak kering
-rasa mengantuk yg bahaya untuk pemanduan
-lelaki mengalami OSA kurang subur
-penyakit kardiovaskular

Wah, pasti ramai yang taktao, orang yang terlalu kuat berdengkur ni, ada harapan nak jadi 'kurang subur' nih. Uik..yeke? Aku berdengkurkah? Ko berdengkurkah? Gila, aku ngah tido, mana aku tao berdengkur ke x! Ko tao? Kalo ya, cepat2 bertaubat dan berubat weih...huhuhu..Pesanan untuk aku dan juga kamo!

13 comments:

mamai said...

alhamdulillah aku tak berdengkur masa tidur....(tapi macam mana aku tahu aku tak berdengkur masa aku tidur )

Hazzy Ishak said...

not me
rmai org ckap
org berbadan besar berdengkur
badan kecik tak
semuanya silap!

sekian, terima kasih

~ ReD ~ said...

hahah,,,nanti aku nak soal siasat dak laki (termasuk laki orang) yang ada kat opis ni. nak tanya dorang tido berdengkur ke x. leh la aku takutkan dorang dgn info kau..." berdengkur mungkin x subur" tu..muahahahaha

~0~ said...

pstttttttttt.

kat opis aku ade sorang mamat suke tido berdengkur...sesiang plak tue...hahahha

JMR said...

~0~ : mamat tu tido kt opiz ke? berdengkur?..itu series....

JMR said...

red : dh soal siasat lum? nnt gitua result dia cmner ye..hehehe

crazy_labelle said...

adik ak umur 13 taun, kcik mcm lidi je, tp dengkur die kalah bapak ak...

ak xdengkur mse tido... ak nyanyi je... same gak ke?

JMR said...

belle: uiks..xdengkur ek..tpi nyanyi ek..unik tu..tp merdu tak nyanyian tu.kalo x, maybe tu pun masalah gk..

saypOOL rafhtello said...

time penat giler je aku kuat dengkur...

|| NaFiRaa || said...

betol2.. kalo tido mana tau kita dengkur ke x!! nanti nak tanya laki sis lah!!muehehehe

sI tEDI said...

aku pun x tau aku berdengkur ke tak. meh try skodeng

F U N F A B U L O S I T Y said...

pasni kene pasang recorder lah kalo nak tido- ;D

Cath J said...

wakakakakaka... suami au berdengkur giler... kengkadang masuk mimpi aku woi... gila siot betul...

lahh ingat kan you sedia tip2 mencegah sekali.... suh p berubat rupanya... ishhh ishhh ishhh...

kurang subur??? bahaya tu..;-p ;-p