Wednesday, March 3, 2010

Meh berpikir sejenak sebelum tido..

Tidakkah kita terfikir sejenak, apa nak jadi dengan Melayu kita. Mereka kata, sama-sama kita tolong Melayu, sama-sama kita bangunkan Melayu, tapi tengoklah sejauh mana kita mampu menolong Melayu. Kalau orang asing cakap Melayu makin melayu, kita marah dan kita amuk. Tapi sejauh mana kerberkesanan amuk kita? Makin membaiki keadaan atau menampakkan lagi kebodohan kita? Setiap daripada Melayu pasti ada jawapan itu.

Orang Melayu bermakna dia orang Malaysia. Caci Melayu bermakna caci Malaysia. Ya, kita amuk amarah kalo orang mempermainkan Negaraku, lagu kebanggaan kita. Kita dakwa dia yang mempersendakan irama Negaraku. Kita melenting bila orang Indon kutuk-kutuk lagu kebanggan kita. Ya, kita mula menghargai Melayu & Malaysia bilamana orang luar mula mempermainkan kita. Situasi yang ada pro dan kontranya. 

Kita takkan sedar yang kita ni Melayu yang juga anak Malaysia selagi kita tak dicerca dan dihina. Kita tak bergabung selagi kita tak dijajah dan dikuasa. Kita takkan menghargai selagi kita tak merasai peritnya diperli dan dikutuk. Bacalah SINI wahai anak Malaysia.

Tapi perlukah kita sedar yang kita ni Melayu selepas dihina dan dipermainakan? Aku tak sanggup mencari erti sesuatu selepas kehilangan sesuatu.


10 comments:

kew_chop said...

lagi sedih kalo jumpa sesama melayu kat malaysian embassy plak tu semua dok jual mahal takmo bertegur sapa padahal dtg dari tempat tumpah darah sendiri. haha gomen abe jamar meluah perasaan kat sini plak sebab selalu hadapi keadaan camni kalo gi embassy jumpa org mesia yg dtg berurusan semua sombong, kita plak rasa terhegeh2 nak bermesra, huhu..

.o r k e d. said...

mmg ta kn hbs ckp psl melayu.huhu

lotikus disarimankan said...

semalam ternampak van tulis nama j.m.r and sy mcm "eh,jmr!!my blog fren!!"..hahahah..teruja disitu

♠☠♠ayudeadwish♠☠♠ said...

kekadang org melayu mmg ssh nak tolong sesama melayu~
but trus me~
takde beza antara kita di bumi Allah ni~

luth said...

ermmm... orang kita kena bersatu padu..
tu je.. tentang bangsa lain,,

Hami Asraff said...

Salam bro. Oh situasi sebegini amat dan sering sangat berlaku. Di mana-mana saja. Masing-masing cuba menunding jari pada orang lain. Walhal tidak memperbaiki diri. Lecture aku ada merungkai sebuah sejarah mengenai kedaulatan dan hak-hak orang Melayu yang menyebabkan aku fikir sejenak. Memang kita jauh ketinggalan. Ketinggalan di negara kelahiran sendiri. Memang sampai bila tidak akan terungkai persoalan jika keadaan ini berterusan. Yang paling penting dan utama Melayu perlu bersatu. Tetap cara penyatuan itulah yang sering menjadi tanda tanda. Hanya pendapat aku bro! :)

Rara said...

ye,itulah mlayu..bgsakuhh..

~ ReD ~ said...

tengok pic tu tiba2 teringat cerita zombi kg pisang. scene dorang nak halau zombi nak masuk dari atap umah. haha

Kujie said...

bangsa pun akan musnah kalau tidak berakhlak...tgoklah skrg

ainShahajar said...

sebab tu kita selalu diuji. Allah selalu menguji kita. supaya kita ingat Dia.

tapi manusia hanya akan ingat Allah bila diuji dgn kesusahan. bila diuji dgn kemewahan, kesenagan. manusia hanyut dan leka

moga kita dalam goolongan yg sentiasa ingat Allah

Melayu lupa sejarah asal usulnya