Sunday, February 21, 2010

Abang gay, so saya carilah boyfren lain..

Aku terpanggil untuk berkata-kata tentang fenomena yang makin bertambah dan mencambah. Bukan kelayakan aku untuk bercakap pasal hal ni, tapi tak salahkan untuk berkongsi pendapat dan pandangan tentang hal ini. Ok, kalo korang ada harian Metro, Sabtu, 20Feb2010, sila selak muka surat 8..

Berkenalan lapan tahun namaun berkahwin hanyalah dua bulan. Itulah yang berlaku pada seorang ahli perniagaan apabila isterinya curang dan melarikan diri mengikut kekasih baru selain menuduh dia gagal memuaskan nafsunya. Lebih menyedihkan, wanita terbabit sanggup memfitnah lelaki berkenaan mempunyai nafsu songsang semata-mata mahu menutup kesalahannya bersekedudukan bersama kekasih gelapnya.


Bukan isu kawen hanya 2bulan yang nak aku ungkitkan, tapi hal berkaitan terang-terang isteri curang dah jadi permainan biasa pada zaman skang nih. Kenapa & sebab apa ek jadi gini? Takyah cakap psl pengalaman aku yang penah beberapa kali jmp spesis wanita gini(sesetgh je k, bukan sumer), tapi kita baca balik apa yang penah tersiar di Metro mahupun Berita Harian. Ada kes, si isteri ditangkap khalwat pada malam besdaynya, walhal si suami dok sibuk nak wat surprise besday party, skali si suami yang tersurprise. Ada gak kes, si isteri bawa balik jantan ke rumah tika si suami pergi kije, last2 kantoi ngn si suami. Si isteri tanpa rasa bersalah terus mintak cerai, katanya dia lebih bahgia jika berkahwin ngan jantan itu. Argh..kalo nak cakap pasal benda ni, memang banyak study case yang leh didiskas kan. Tapi..

Kenapa & mengapa sumer ini terjadi?
Salah siapa?
Adakah sebab si suami tak pandai mendidik si isteri?
Atau juga sebab si isteri tak gheti mensyukuri nikmat yang diberi?
Hey si isteri kenapa jadi begini ya?

Nak membuat persediaan untuk berkahwin dari segi luaran memang senang. Ada duit, dua-dua belah pihak setuju, sumer leh berjalan ngan lancar. Tapi persediaan untuk menghadapi alam rumahtangga secara berdua sampai ke akhir hayat, itu yang perlu diambil kira, sepatotnya. Persediaan dari segi mental sampai ke akhir hayatlah yang sebenarnya ujian yang terbesar untuk si isteri&si suami. Selayaknya, pada aku, cara untuk mengemudi alamrumah tangga adalah hanya berlandaskan syariat, barulah bahagia ke akhir hayat.

So, apa kata abang2 & kakak2 yang dah lama melayari alam rumahtangga bersama pasangan masing2..Pasti banyak yang bley dikongsi dan dijadikan iktibar untuk semua kan.

“Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaknya ia tidak menyakiti tetangganya. Saling berwasiatlah kalian untuk berbuat baik kepada wanita. Kerananya, mereka tercipta dari tulang rusuk. Yang paling bengkok dari tulang rusuk itu adalah yang paling atas. Jika berusaha meluruskannya, engkau akan membuatnya patah. Dan jika dibiarkan, ia akan terus bengkok. Kerana itu, saling berwasiatlah kalian untuk berbuat baik kepada wanita.” (Riwayat Bukhari)

19 comments:

miloicekaw1119 said...

tktnye nk kawen..

.o r k e d. said...

dats y kite kena knal ati budi memaseng btol2 b4 kwen.n parents kena involve sbb parents know better.iman yg kukuh insylh prkara mcm ni boley dielak (:

hisham said...

salam...aku hrp jgn la hal2 yg x elok ni berlaku kt kite sume....aminnn

maisyara Pot! Pot! said...

makin takut nk kawen bace kes ni

CAHAYA said...

perempuan skang takut kawen pasal ni la kot. tak menjamin dan terjamin.

q-nizam said...

itu hakikatnya yang belaku dunia di akhir zaman...kes2 begini harap2 lar dijauhkan..

Koyuki said...

manusia hari ni tak pernah puas..

bercinta biar lah kerana Allah..

MiSs FaiRlaDy JiM said...

hurmmm tanya yang dah kawen jer..yang tak kawen pun sibuk jugak nak jawab hahahhaha apa2 pun tepuk dada tanya iman..tepuk dahi alamat tak lama lah tue bertahan...

::peace::fikir masa depan diakhirat..

azman said...

perkahwinan adalah pelaburan ala skim cepat kaya

cik EPAL said...

suka riwayat bukhari tu :)

tia said...

lempang je laki yang jadi gay tu,
nabi tak mengaku umat kut,
kalau jadi isteri dia,
confirm minta cerai.
suamikan imam takkan nak membabi butai kut je kalau imam dah begitu rupa.

Anggerek said...

one of the reason knp takut nk commit

GhOsToNe said...

x shuke jgk prmpuan sbgitue!

epinmiera said...

dalam hal ni,takley salahkan satu pihak..due2 pihak kena iktibar..

Kujie said...

masalahnya...masihg2 dok aim yang hebar2..yg bagus...cuba tgok whislist masing2...berderat ciri2 pasangan yg dikehendaki sedngkan diri sendiri pun belum tentu masuk dalam list org lain.


Lagi satu redha - kena redha pada jodoh yg ditentukan Allah. Apa yg kita nampak baik pada org lain tu belum tentu baik dan serasi utk diri kita sendiri...

Lagi satu - Syukur . Seburuk mana pun pasangan kita, ada lagi pasangan yg dpt teman hidup lebih buruk.

Kaseh Esmiralda said...

takut nak kawen...

JMR said...

kujie: Tenkiu kak jie..love the comments..the main point - SYUKUR DGN KURNIAAN ILLAHI...:-)

neon said...

sama jer..laki bini..tak bertamadun..jgn contohi orang centuu

Kaseh NazLieza said...

mmg byk dugaan n cabaran di dlm sesebuah rmhtnga...perlu hdup blandaskan hukum n ajaran agama islam supaya mperolehi kbhgiaan di duni n akhirat...