Tuesday, January 5, 2010

Roti Telur HARAM??Tadi aku bekpes roti telur lol!!!!!


Yeah, donut tak best utk breakfast..Roti canai lagi sesuai. hehe Menu aku utk pagi ni. adalah sekeping roti canai kosong dan sekeping roti telur..hikhikhik Ni kira brekpes+lunch= BRUNCH la k..malas dah nak gi lunch t. Tapi ada orang cakap, roti canai ni tak elok sangat untuk kesihatan..Rasanyer sume makanan memang tak elok kalo diambil secara berlebihan. Leh memudaratkan kesihatan kan..Tapi kalo skali skala, still ok lg wat?(backup diri sindiri maa)

Tapi aku agak terkejut bila baca satu artikel yang cakap roti canai telur tu HARAM..naper ek? Lepas dibaca2, owh rupanya roti telur diharamkan bila telur yang digunakan tidak dibasuh terlebih dahulu. Yela, telurkan kuar dari bontot ayam. Sampai2 kat kedai, telur tu pon masih lum dibasuh g. So, kalo si mamak dok tebar roti canai tu, just amik gitu je telur tu, then still ada lagi najis terlekat kt telur tu, pastu termasuk dalam roti canai, bermakna najis tu pon kita telan sama kan?. Sama lah cam kita telan najis ayam tu gak kan. Najis kan haram dimakan, tu pasal roti telur tu HARAM. Owh baru faham ek. Gitu la citernyer...

So, moralnya, masa order roti telur tu, mintak la mamak tu basuh telur tu dulu. Tak salah & tak susah pon kan. Roti telur tu pon lebih barakath dimakan kan..hikhik..pasni aku kena sound mamak tu dulu la..

" Ane, kasi roti telur satu! Telur basuh dulu tau!!"






35 comments:

miEz haNeM said...

tq jmr;0
sharing is caring;0

ayisy said...

salam bro. ish!! kat kedai mamak mmg telur tak basuh ehh? abestu kalau order makanan yg guna telur pun mesti telur tu tak basuh jugak ekk.. uuuuu.. geli seh.

HEMY said...

ane tu jawab..pagi tadi sy mandi sudah basuh juga telur..ahahahaha

tp mg betul n kbykn kedai dh basuh...dia letak kat mangkuk..bukan lagi amek terus dari bekas telur tu

zack zukhairi said...

ane tu jawab, "you manusia, tuhan jadikan dari tanah! pergi basuh badan you dulu. kotor!"

hehe!

~0~ said...

btol tue bang...kena mintak basuh pasni...kalo x basauh susah nanti

JMR said...

miez : welkam miez:-)

JMR said...

ayisy : ade kedai basuh luh kot..hehehe..try tny ane tu la..hikhik

JMR said...

hemy : tu telur lain la bro..hahaha..mmg tiap2 hari bsh..

JMR said...

zack : camner nak kasi basuh itu badan..mandi camner tu?:-p

daniadanis said...

kahkahkah..or what about.."ane, mintak roti telur basuh satu!"

kawie2020 said...

aku memang suka roti telur.. betul ke haram.. hehheehhehehe

Redz da Tsar said...

Hehe... kalau fikir terlalu dalam, maka banyak jugak benda yang buleh jadi haram...

Apa yang penting, jangan ambik benda yang syubhah... Seeloknya kaji la dulu...

Pasni kalau makan roti telur, kena tengok mamak tue basuh tak telur ayam tue...

Wanie-san said...

klu xbasuh telur 2 mesti rasa lemak2 jew roti canai 2 kan??huhuhu

saypOOL rafhtello said...

rasa geli plak nak makan..mesti terngiang-ngiang..

[-suziey-] said...

hmmm mamak mane nk basuh..xleh la mkn roti telur kt mamak dh

♥ Eda ♥ said...

dulu ustaz penah gak ckp..tapi takler consider haram...hmm..

sophie said...

was2 laa nk order roti telur pasny... kne order cam kmu ckp tew..hehehe

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

sib baik ai makan roti canai sardin jer

hehehhehhe

iyllienaz said...

haha..gaya kate kat ane tu, mesti ane tu pelik.."basuh telur??"

[s][u][e][h][a][n][n] said...

mak n abah selalu marah kalau x basuh telur ayam bila nak guna...

so mmg ingat sampai sekarang :)

cIk JanNah said...

mau nye kene pang ngn mamak 2 lau suh dia bsh tlur dlo
mesti dia kata
"haiya lu x de tgk ke gua byk sbok mau bkin order? lu g bsh kan tok gua la"

kekekee
;)

miss izan said...

nasib aku selalu order roti pisang je. hahaha

sueanne said...

mamakkkkkk!!!!

roti telur bersih satuuuuu...

muahahaha..

sI tEDI said...

ye! Betul!

JMR said...

hahahaha..tergelak sorg aku baca komen kt cni..apa maksud 'basuh telur mamak satu'?..hahahaha..kotornyer telur itu...

JMR said...

sueanna : aiyoo..mamak punye roti always berasih yo..

JMR said...

saypool : jgn la geli lak bro..rugi mamak nnt..heheh

JMR said...

redz: btol tu bro..aku sokong 100%..janji elakkn syubhah..do the best;-)

JMR said...

kawie : xsemestinya..tgk keadaannye gk..

::alwaniamalini:: said...

kat pasir mas, kelate ada satu kedai jual akok, nama dia.."Kedai Akok Telur Basuh" hehe.. maybe dia nak bgtau telur kat kdai tu mmg dah siap sedia dibasuh..

Kaseh NazLieza said...

wah....byknyer komen kt sni J.M.R...leh jd top entry ni..apa2 pon makn kt rumah jg yg pling bersih kan...so apalgi masak sndril lol...

JMR said...

alwami: heheh..kt kelate banyak kedai siap letak nama menu gitu g, telur mato muba telur basuh! pon ada...hahah

JMR said...

nazlia : setuju! masak kt umah paling bersih n paling berkhasiat.my mum pon slalo cakap gitu..tapi kalo kt umah sewa, sapa yg nak masak?..wife pon takde g nih..huhuhuh

JMR said...

yanie : roti sardin tin dia kena basuh gk ker?..seb baik i mkn nan jer...huhuh

Nadia Yuna said...

tak suke roti canai. suke tosaii bawang!

huhu~