Wednesday, December 16, 2009

Naper uban makin banyak nih????

Biasakan kita dengar, rambut ada mahkota wanita. Tapi kekadang rambut kt wanita pon leh bawa 'bala' besar kalo xpandai nak jaga. Bala apa tu, pikir2 la sendiri kan..hikhik..tapi kat sini, JMR nak cakap pasal uban kt pala nih, makin hari makin banyak. Mana datang uban nih? Salah makan kah?..Sakitkah?..atau keturunan?..coz adik bradik ayah, sumer beruban tika awal usia..adoiyaaii..tu petanda tu...adakah tika 30tahun, rambut JMR bakal bertukar kaler puteh???????????

Menurut spesialis kulit dan kelamin dari Rumah Sakit Mitra Keluarga, dr Winarto SpKK, munculnya uban pada usia muda kebanyakan disebabkan stres berkepanjangan. “Stres bisa menyebabkan macetnya produksi pigmen pewarna rambut yang disebut melanin. Pigmen ini dihasilkan sel tubuh yang dikenal sebagai melanosit. Rambut menjadi putih karena melanosit tidak lagi memproduksi melanin,” kata Winarto.
Macetnya produksi pigmen, Winarto menyebutkan, hanyalah bersifat sementara. Kalau stres sudah hilang, otomatis produksi pigmen akan kembali dengan normal. “Rambut yang putih akan rontok dengan sendirinya sehingga rambut akan kembali menjadi hitam. Itu kalau penyebab uban usia dini terjadi karena stres. Kejadian itu akan berbeda dengan uban yang disebabkan faktor kurang vitamin atau keturunan,” ujarnya.
hahaha..yg kt atas tu, hasil research skit pasal uban kat pakcik google. Aku igt pakcik google ni asal dari indon kot. Nak memahami punyer la pening. Yang aku faham, remaja2 macam aku ni, kalo beruban bermakna dia byk stress. Stress ni akan menyebabkan pigmen yang menghasilkan rambut hitam akan berkurang, so yang kuarnya rambut puteh la kan. Then, kalo stress sudeh hilang, akan kembali normal.

Tapi JMR tak termasok dlm golongan ni kot. Coz im not understress pon. Nak kata kurang vitamin, rasa cukup kot. Maybe keturunan la kot..aiseyy..nak kena salahakan keturunan la gini..Camana la cara nak melambatkan peng'uban'an nih? Ada sapa2 tao??hehehe..bukan nak melawan takdir, sekadar berusaha untuk menjadi lebih baik dan lebih putih..hikhikhik..



gambar menunjukkN Rmbut putih milik JMR


**tiap2 ada orang tlg potongkan selai2 rmbut kaler puteh nih. tapi rasa cam taknah kurang pon..hahaha**







15 comments:

Wanie-san said...

owh..klu g2..kne panggil pakcik JMR la lagu ni..hahaha normal la 2 pakcik..opss..silap2..JMR..my uncle pon umor 3olbh uban dah penuh tau!pas2 student2 die sume ingat umor die dah tua..nasib muka nya ensem...hahaha

missdiya84 said...

takpe kalo dah penuh ubannye nanti..dah tak nampak cam uban dah..nampak rambut mcm di warnakan putih hehe..ala2 omputih gtu huhu

Wahidah said...

uban pun seksi per..hahaha

gurau jer...

ala leh dye hitam blk perr

saypOOL rafhtello said...

aku pun da ada uban..selai 2 lai..
haha..kuat berfikir..=0

Cik Cookie said...

pakai gel rambut jadi gitu bro

Khairi said...

kepala dah byk uban ke. umur 30 dah jadi professor hehe.

selalunya rakan2 yg kuat merokok byk ler uban neh.

Eazy Izzuddin said...

hype!
lom de uban lagi
kata org de uban byk berfikir
yekot
hehe

sophie said...

klaw byak uban bwu nmpak macho kot..hehehehe

sI tEDI said...

nampak matang!

JMR said...

si tedi:nampak matang tang mana la tu erk:-p

JMR said...

cc: takkan sbb gel rmbut lak?

JMR said...

wanie: yeke..kalo gitu nseb baik le..ensem g kan..hahaha

JMR said...

diya: omputeh rmput perang ke putih ek?:-p

JMR said...

wahidah:uban seksi?..camner tu???

JuJue said...

gwen stefani tak bising ponnnn...pasal uban!