Thursday, December 24, 2009

Naper tetiba aku leh suka stoberi?..

Best giler dapat pulun stoberi masa nek Cameron highland ritu. B4 this agak tak suka, tapi tetiba skang ni suka lak. Nak2 kalo dpt mam ngan honey skali(nak sebut 'madu' cik NuNu marah..hikhik)..Stoberi nampak je buahnya cam gitu, tak tahan lama la, fragile la..tapi khasiat dia dah cukup utk wat kita hidop lebih lama..

  • Warna merah pada strawberi masak ada khasiatnya. Warna merah itu kerana ia kaya pigmen warna antosianin dan mengandungi agen antioksidan yang tinggi.
  • Tujuh zat antioksidan yang ada pada strawberi lebih tinggi dibandingkan buah atau sayuran lain dan ia lebih efektif mencegah proses oksidasi pada tubuh.
  • Oksidan ialah proses hancurnya jaringan tubuh kerana radikal bebas. Oksidan juga bertanggungjawab pada proses penuaan.
  • Strawberi yang kaya vitamin C sangat bermanfaat bagi pertumbuhan kanak-kanak. Kandungan gulanya sedikit dan sesuai untuk diet bagi penghidap diabetes.
  • Strawberi yang dimakan teratur dapat menghaluskan kulit dan membuat warna kulit terlihat lebih cerah dan bersih. Khasiat yang terkenal lainnya adalah anti kedut.
  • Strawberi juga ada khasiat yang boleh memutihkan atau membersihkan permukaan gigi serta kuat melawan radang sendi.
  • Daun strawberi juga berkhasiat kerana memiliki zat astringent.
  • Tiga hingga empat cangkir air hasil rebusan daun strawberi sehari, dapat menghentikan cirit-birit.
  • Keperluan harian vitamin C orang dewasa dapat dicukupi oleh lapan buah strawberi (98mg). Keperluan serat juga sekali gus boleh dipenuhi.




** nak nek cameron la, coz kt situ leh pulun abes2, murah pon murah..nyummy!!** 




25 comments:

sI tEDI said...

OH! STOBERI DAN AKU BELUM ADA KESERASIAN :)

♣ haNie ♣ said...

skrg kat genting pn dh ada strawberry park...
dh xyah g jejauh..
hahaha~

JMR said...

si tedi: naper lak?..hehehe

JMR said...

hanie: yeke?..jum pergi sana?..kt area mn erk?

miSs s!v said...

aku tak berapa suka lah.
tapi kalau ada orang bagi,
aku makan!
;p

Eazy Izzuddin said...

kdg2 je suke mkn strawberi..
;D

Kaseh NazLieza said...

mmg byk khasiat strawbery...bgus utk djadikn amaln..

JMR said...

siv:btol tu..ak kl org bg je suka gile, nak beli sndr tak baper suka..hahah

JMR said...

eazy : kdg2 tu baper kerap?:-p

JMR said...

kaseh:kan..bgus2 utk ibu2 mengandung..;-p

Kaseh NazLieza said...

bgus utk ibu mngandung...?perli saya ker...sy xngandung lg la...cume memok sket lor..hahaha

cantikkan banner tu...hehehehe...design saya yg akn buatkan...design & printed cuma rm55 sajork..

saypOOL rafhtello said...

strawberi cecah coklat mengancam..

JMR said...

kaseh: yeke?..ok2..nnt nak kawen, sy book awk nyer..

JMR said...

saypool : cicah budu / cencaluk pon mengancam gak..hikhik

[-suziey-] said...

1 of the feveret reason is the color n shape..hehe

JMR said...

suziey : 2nd reason?:-p

Kejora =) said...

hahaha..terpengaruh sbb dok kat cameron..
cuba dok dlm dusun durian pulak..hahaha

hami asraff said...

aritu bwk balik staberi punya la byk tp hampes sudah tdk bleh mkn kerna mengalami kecairan & kemasaman. huhu~

CINTAMANISZ Lite said...

mengikut kajian WHO...stoberi adalah buah no. 1 paling berkhasiat tau...
Rugi ler sapa yg tak suka buah ni. Tp kalo terlalu suka pun susah gak..pasal nak murah kena naik CH. Kalo kat Tesco tu..hmm..mahal ler gak..hehe. Tp xyah kuar duit minyak nak ke CH semata2 nak pulun si stoberi, kan?? hehe. Cuma tak segar dari ladang ler..huhu

Damia Aleesya & Damia Ayunie said...

salam singgah kembali....saya budak baru belajar guna DSLR....JMR lagi pro ni nampaknya...banyak kena belajar dengan JMR ni....

JMR said...

kejora : tp aku alergi doyan..xkan mkn kot..hikhik

JMR said...

hami:tu psl aku xbwk blk..bwk blk jem n dried nyer je..heheh

JMR said...

cinta: yela2..u btol2..hehehe..

JMR said...

damia: takde la..JMR pon ngh blajar guna g..hhehe..share2 leh le

::alwaniamalini:: said...

kenape stoberi ni..kat tpt sejuk dia keras elok jek..dah turun kl ke, sure jadi cair..huhu cam eskrim stoberi lak jadinye