Wednesday, October 28, 2009

Sapa kaTa Ais X BagOs>>>??


Semalam, got conversation ngn cik Nunu..katanya ais tak elok sgt.yeke?..tak puas hati nyer psl, aku tanya Uncle Google skali lg.here it is..heheh..so pasni no argue for any ice ye.Best2..then pasni maybe kena research lg pasal side effect&affect of chicken chop, layan muvee, roti canai bla bla bla..huih cam bnyk lak bahan kena research. Or shud i do a journal utk cover kegemaranku...muahahaha

F.a.k.t.a K.e.l.e.b.i.h.a.n A.i.s
  • Air Sejuk yang hening dapat menolong pesakit insomnia yang sukar tidur agar dapat kembali tidur seperti biasa.
  • Ais atau air sejuk dapat mengembalikan memori atau sifat pelupa yang keterlaluan.
  • Benarkan anak anda mengunyah ais kerana ini akan menguatkan giginya dan benarkan anak anda memakan ais krim secara perlahan-lahan dan berterusan sehingga batuknya hilang dalam masa beberapa jam kerana mengambil ubat batuk biasanya akan mengambil masa satu minggu untuk melegakan batuk secara total.
  • Membiasakan diri mengunyah ais akan meningkatkan kecerdasan fikiran dan kepantasan pergerakan.. .
  • Ais amat diperlukan oleh mana-mana atlit sukan dalam kecederaan yang tidak disangka-sangkakan.
  • Air sejuk atau ais kini dijadikan bahan perencat kepada kecederaan yang akut seperti demam panas yang biasanya dihidapi oleh bayi yang mempunyai potensi menghidapi sawan.
  • Air sejuk adalah terapi yang amat popular sebagai penguat tulang yang telah patah dengan syarat ia dibalut dengan kain hitam.
  • Air sejuk dalam rahsia cuka adalah sangat baik untuk menguatkan tulang yang patah kerana ia dapat menyembuhkan tulang dengan lebih cepat.
  • Air suam dengan rahsia cuka yang diminum akan melemahkan dan mengecutkan sistem aliran darah yang menjadi penyebab utama terjadinya lumpuh.
  • Adalah makruh mengambil air sembahyang (wuduk) pada suhu yang tinggi atau yang telah terkena panas cahaya matahari yang pastinya akan mengganggu sistem deria pada kulit.
  • Air sejuk secara psikologinya amat ditakuti oleh pesakit yang mengalami gangguan jin atau dikuasai oleh unsur-unsur spiritual yang jahat.
  • Air sejuk mempunyai nada bunyi dalam tekanan rendah yang amat lembut lagi mengharmonikan.
  • Air sejuk akan menguatkan tulang bayi.
  • Air sejuk akan meningkatkan sistem imun yang luar biasa sebagai tenaga pencegahan berbagai penyakit alahan dan jangkitan.
  • Air sejuk dalam rahsia ais memegang rahsia kepadatan molekut kristal yang paling keras iaitu intan.
  • Air sejuk adalah kuasa penyerap yang amat sesuai dijadikan sistem penghantaran tenaga yang paling cekap sehingga ke dasar sel yang jauh dan menyeluruh.
  • Air sejuk mempunyai daya rangsangan yang boleh mengembalikan semangat orang yang telah hilang ingatan seperti pengsan, gila dan koma kembali sedar.
  • Mandi air sejuk akan menguatkan tulang. Tulang yang berlebihan urik asid akan meningkatkan suhu tulang dan melemahkan struktur tulang.
  • Air sejuk lebih stabil molekul atomnya.
  • Air sejuk lebih peka kepada gelombang frekuensi rendah yang dirakamkan melalui niat dalam amalan berwuduk.
  • Air sejuk dapat merakamkan gelombang frekuensi rendah lebih stabil.
  • Air sejuk sesuai dijadikan air penawar kepada orang yang ingin merakamkan bunyi dalaman yang disertai dengan rasa kasih sayang dan keikhlasan.
  • Air kelapa muda bersifat sejuk amat baik untuk kesihatan kerana ia amat berkesan untuk meneutralkan kesan keracunan dan keasidan yang berlebihan dalam aliran darah. Tubuh secara semulajadinya bersifat panas dan ia memerlukan pasangan yang bersifat sejuk.
  • Oksigen dan hidrogen bersifat panas dan ia menguasai bahagian perut. Adalah menjadi suatu kesalahan memulakan amalan pemakanan di waktu pagi dengan unsur-unsur yang panas. Minumlah seteguk air sejuk di awal pagi kerana ia menguatkan perut.
Petikan dari buku panduan dan aplikasi Seri Wajah (Aromatherapy Vibration) - Dr.Nohissam Mustafa

Uiks..cam banyak la plak kebaikan..Terlupa lak nak carik keburukan..hikhik..


::J.M.Rhehehe::

20 comments:

imHepPie said...

xsia2 aku suka ais haha

Paan said...

Kampai Ais pun mengancam!!!

Anggerek said...

Alhamdulillah, mujurla ais adalah kegemaranku hehehehe

Ayu said...

yang penting air suam jugak yg bagus untuk penghadaman... x gitu??

tp org peknen ni x sesuai minum ais ni dik.. nanti baby panas.. ntah kenapa.. x tau la akak.. lum wat research lagik..

MiSs FaiRlaDy JiM said...

cik nunu pun hantu ais..betul ke dia yang kata tak elok sangat??
bukan takat ais cube yang dia kunyah tapi ice skating pun dia telan...

B E L L A said...

orang cakap, ais xelok untuk org laki sebab mengurangkan production sperm. hoho..org cakap..

plain_jane said...

aiyak! pasni mesti harga ais naik......

IMCurtain said...

Salam sejahtera,

Kami ingin menjemput anda menyertai komuniti blogger bagi mempromosikan blog anda di laman web kami.

Click pada butang 'Tutorial' untuk mengetahui cara menggunakannya. Pendaftaran adalah PERCUMA!

Daftar sekarang: Blogger Malaysia [Blogger's Meeting Point]

Malaysia Boleh!

JMR said...

im heppie : tak sia2 kan..hahah..pg ptg mlm ais ok wat..sampai lebam..hikhik

JMR said...

paan : kampai air tu pe weih??..aiyoo...

anggerek : leh caya ke ngn statement kt atas?..efek jngka ms pjg xtao lg lor..huhuhu

JMR said...

ayu :yeke kak?..nape ais leh pnskan baby lak ek..ptotnyer baby tu mkn sejuk la kan..iskh2..takpe2,tunggu bby tu kuar luh, br bg dia num ais..heheh...

JMR said...

jim : hahaha..hantu ais ek..ptot ler..camne tu telan ice skating. giler per telan menda alah tu..huhuh..ice skating ek..lm giler xmen..i love snowboarding!!

JMR said...

bella : hahaha..1st time dgr ni..act takde kot. coz production of sperm mmg everyday ada. Tuhan nyer fotrah mmg dh dtetapkan gitu. takde kaitan sgt kot..mybe efek kt ciri2 sperm tu..heheheh

JMR said...

jane : hahah..takkan nek smpai rm1 kot..bwt sndr pon leh je kn..

curtain : thanx for the frmal invi..i'll

Ty said...

oh I read the same article on Jelita mag. betul lah tu.research yg bagus. skrg nk tunggu batuk untuk sahih kan fakta<---x de keje lgsung :P

JMR said...

JMR mmg suka baca majalah Jelita..hehehehhe

SCHAKEYRA said...

aku addicted dengan sejuk!!

Dj Epoi said...

Salam....

Walaweiiiiiiiiiii
FAKTA POSITIF yg sempoi siut!!
Rupanya banyak gak yg bagus kan?

http://epoi8787.blogspot.com/

Yang kat atas nih..blog Gua yang selalu Gua UPDATE...yg Lu Follow tuh..yg Bisnes nyer...
Tq Bro

FAKTA takper...jgn AUtaaa !!! heheheheh
Nice ENTRY

Kentut said...

ada jugak kebaikkan ais. t q 4 the info.

JMR said...

hehe,,thanx sumer..sekadar faktu utk dikongsi bersama...