Friday, October 2, 2009

JANGAN MENCARI TERLALU SEMPURNA

Jika kamu memancing ikan….
Setelah ikan itu terlekat di mata kail,
hendaklah kamu mengambil ikan itu….
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia
semula ke dalam air begitu saja….
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya
ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga ………

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang…
Setelah ia mulai MENYAYANGIMU
hendaklah kamu MENJAGA hatinya….
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja….
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu….

Jika kamu menadah air biarlah berpada,
jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh…. cukuplah sekadar keperluanmu….
Apabila sekali ia retak…. tentu sukar untuk kamu menambalnya semula….
Akhirnya ia dibuang….

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi….
Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya….
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa….
Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya….
akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya….

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi…
yang kamu pasti baik untuk dirimu.
Mengenyangkan. Berkhasiat.
Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..
Terlalu ingin mengejar kelazatan.
Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya.
Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan…..
yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu.
MENYAYANGIMU… MENGASIHIMU…
Mengapa kamu berlengah,
cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.
Terlalu mengejar kesempurnaan.
Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain
Kamu juga yang akan MENYESAL….


::J.M.R0210::

16 comments:

ayie said...

baca entri ni tetiba sy teringat kat seseorang..hu..hu..sedey....

>>slmt hari raya....

JMR said...

ayie : nape sedey?dont be sad..mesti tingat kt ex ek?:-p

cookie devine said...

aku sentiasa kalah ngn perasaan.hukhukhuk...

dotblogspotdotkom said...

ntah le... kita nih selalu sgt nak cari yg sempurna.. tapi diri sendiri tak le sesempurna mana..tapi tak sedar.....

ntah le... pakcik pun sama.. huhuhuhuuh

JMR said...

bkn kalah..tp mengalah ngn perasaan..then bangkit kembali mengawal perasaan..its nice..:-)

JMR said...

dotblogspotdotkom : NOBODY PERFECT..tp berbanggalah, coz 'WE R TRYING TO BE THE PERFECT ONE' ..btol x?

imHepPie said...

cukupla kalo sempurna iman,tutur kata ngan tingkahlaku...

Anggerek said...

it's nothing to do with someone who never know how to appreciate us. life is a series of adjustment.

jmr: this entry is true enough

mamai said...

aku mencari kesefahaman kesempurnan telah sedia ada cuma tidak diguna

NIK said...

amboii mendalam maksud nih...it's true neway...=)

miSs siv said...

mende nih baru je jd...
harapan da diberi..
tibe2 die blah camtuh je..
huhuhu
=(

JMR said...

im heppie:btol tu..seeloknye serba serbi kena elok..baru la best..

JMR said...

anggerik : "life is a series of adjustment"..do appreciate ourself 1st..:-)

JMR said...

mamai : jangan mencari kesempurnaan tapi binalah kesempurnaan itu..

JMR said...

nik : kak, lama xdgr citer.nway,thnx follow blog nih..:-)

JMR said...

miss siv: dugaan dan cabaran..have to face it..gud luck for the new phase of life:-)