Tuesday, October 27, 2009

1Hari 1Pagi 1Cawan 1Now 1Nescafe 1Malaysia


Pagi with 1now1nescafe amat best. Dari yg ngntuk jadi tak ngntuk. Dari yg no mood jadi ade mood. I like it...hehehe..Kesegaran berganda. Satu hari kalo tak pekena menda alah nih, my life jadik ala2 suam2 kuku jer. Ada org cakap ketagihan. Maybe kot, coz kalo smoker tak dpt sbtg rokok, resah gelisah jer. Nak bwt kije pon takde idea. Sama la kot. Coz a day without Nes, aku jadi cam blur je. Takde smgt jer. Then pas pekena Nes secawan, fuhh..cam minum air smyg hajat pon ade gk. Trus bersemangat dan berselera. Apa ada ngn Nescafe erk?????

So coz tetiba je nk tao jawapn, mintak la tolong uncle Google. Cari apa yg pro&kontra nescafe nih.

**ni aku cedok dr http://www.mkhafiz.com .credit to him la.

Apa itu kafein?
75% kafein yang digunakan datangnya dari kopi, sumber kafein yang lain datangnya daripada coklat, teh dan minuman bergas. Kafein ni bukannya nutrient, seperti vitamin dan mineral tetapi bahan kimia yang boleh di kelaskan sebagai dadah. Seperti dadah-dadah yang lain.Kebaikan dan keburukannya bergantung kepada pengguna.


Berapa banyak kafein yang akan memudaratkan kesihatan?
Seperti biasa, saya akan minum paling banyak pun dalam 3-4cawan sehari iaitu lebih kurang 300mg kafein. Jumlah ini tidak akan memudaratkan kesihatan. Badan kita akan menyingkirkan 20% per jam. Dos yang akan membunuh adalah sebanyak 10g kafein bersamaan dengan 100 cawan kopi dalam masa 4 jam! Jumlah kafein bergantung pada cara penyediaan nya. Mungkin kopi di Starbuck tidak sama dengan kopi di mamak! Berkenaan kafein bukan rasanya ya!


Mari kita lihat kebaikannya berdasarkan kajian.

1. Pengambilan kopi 6-8 cawan sehari akan mengurangkan risiko kencing manis sebanyak 54% pada lelaki dan 30% pada wanita.

2. Peminum kopi juga mempunyai 80% kurang risiko untuk mendapat penyakit Parkinson, 25% kurang risiko mendapat barah usus dan 80% kurang risiko mendapat kerosakan hati.

3. Kafein merangsang aktiviti otak untuk melupakan rasa letih, meransang aktiviti otot dan dapat meningkatkan keupayaan seorang atlit.

4. Kajian di Brazil, mendapati bahawa kanak-kanak yang minum secawan kopi setiap hari dapat mencegah masalah kemurungan, menyebabkan lebih aktif dan mudah menerima pelajaran.


Antara kesan buruk jika meminum kopi secara berlebihan ialah, rasa berdebar-debar, menggigil/ketar tangan,meningkatkan paras kolesterol, gangguan tidur, tulang cepat reput.

Ermm, bg JMR, still undercontrol lg. Baru igt nak kurangkn minum. Tp cam takyah je coz its normal kan. Lainlah kalo melantak sampai 10cawan sehari. Tu bru bahaya, dah masuk tahap kronik ketagih tu.
So, KITA MINUM DULU LA....JUM LAYANNNNNNNNN....hahaha

::J.M.R 1pagi1gelas::

31 comments:

Natsu said...

Lbh baek ko minum kopi tongkat ali je. JGn minum kopi tegak dh la. haha. eh? ape aku komen ni? delete! delete!(sambil klik 'Post Comment' jugak)

imHepPie said...

tpi apsal eh kdg2 aku minum kalo nk stadi lgi ngantuk adela

Razman said...

igtkan ko nak cuakkan peminum nescafe tegar mcm aku...pas bce, k lg la..ak bese 2-3 gelas je shari..pagi wjib..klu x, xmnjadi sume keje aku wat..

sI tEDI said...

aku x sarapan pagi..

umah aku juga tiada nescafe... he he he...
hanya milo dan oat

imHepPie said...

apsal kdg2 aku minum nak stadi tpi ngantuk gak wuuu..keje setan kot

JMR said...

natsu : xsuka sgt minum tgkt ali. coz kencing berbau oow..satu toilet bau ali nnt..hahaha..tgk la dh kawen nnt aku num le kot..hukhuk

JMR said...

imheppie : kalo ko num still ngntuk lg, tu maybe ade problem kot. ko ada alah ngn nes..so minum pon dah tak jadi pape..hehehe..tak pon element makhluk bertanduk yg dok kaco ko..hikhik..bc doa halau setan b4 stdi ye..:-p

JMR said...

razman : rilek bro.. aku pon penescafe tegar gk..tp seb baik aku bkn smoker..kalo x, lagi parah t..

JMR said...

sI tEDI : sarapan wajib amik ma..tuk kesgran sepjg ari..hikhik..oat lg better ler...

CuTeMiUt78 said...

oh.. penggemar nes gak ya.. emmmm betul tu.. takpe la kan.. belum tahap ketagih tu

asilahmuhajer said...

JMR kena mintak komisyen sket kat kompeni nescafe ni sbb tlg wat promosi. hehehe.

Dj Epoi said...

BAnyak rupanya kekawan Gua kat sini....
Thanks datang singgah rumah Gua...
Already add your Blog Dik.....

Walaweiiiiiiiiii

Cik Cookie said...

wehh,aku pun addicted to nescafe.2mug 1 hari atau lbh.

skrg xnak cita pasal nescafe tapi ads kat bwh post tuh by nuffnang.jenuh laa aku edit kat "mononize"(cam pelik je spelling).xjd wehh.tlg aku..

JMR said...

cutemiut : yup.dr skolh lg suka num nes.kl x, haram xleh nak stdy..tp bhy gk. coz gula dlm tu.nak kalo pek 3in1..lebih dos, kencing mnis nnt kan..

JMR said...

asilahmujer : tu le..kalo leh jadi agen nescafe pn layan gk kan.takde la sia2 je dok telan nes pg2..hikhik

JMR said...

dj epoi..tenkiu bro..sokongn bro amat diperlukan..heheh:-)

JMR said...

cookie : lebih dr 2mug/day bhy lor..control sket..chewah..cam pakar diet lak aku kan..heheh..

ko leh check ngn kak ceeramon..kt citu ade tutorial pasal ads kt tgh2 n3..
credit to her..

plain_jane said...

sekali tgk pic atas tuh cam akasha promo nescafe la pulak..

kekekek...

hidup 1MALAYSIA!

Anggerek said...

sy juga penescafe tegar...hehehhe...at least kena minum a cup per day. paling byk one day penah minum 6-7 cups hehehhe.

m trying harder to avoid nescafe but fail

CINTAMANISZ Lite said...

uii..dasatnya hang leh minum nes 3-4cwn sehari no??
Suami akak, ayah akak...tak tahan minum nes lebih dari secawan dlm sehari..penin kapla..

Dorang minum radix, alicafe atau cni cafe tu aje..hehe..

Akak layan pearl...ngeh2..

Ayu said...

dik.. minum nescafe la buat akak ada GDM masa peknen nih.. aduss..

hopefully lps ni leh minum nescafe lagi.. rindu ngan nescafe ais.. yummy!!

B E L L A said...

Necafee syok gilerrrrr. skali dh minum, ketagihan seumorrr hidup. hhihi.

Arief Arf said...

aku memang ketagih ngan benda2 berkaffein ni.
kopi, nescafe, alicafe sume aku blasah..
lagi best kalau pekena ngan rokok sebatang..
wahahahaha

JMR said...

plain jane : hehe..ada cam aqasha ke..aqasha tembam erk..hahaha..mtk2 nes sponsor lak pasni..jd duta ke..hukhuk

JMR said...

anggerek : mak ai..sampai 7cup sehari..mmg tegar giler..iskh2..kt amik nasihat ngn pakar diet..kn tao kesan2 jangka masa pjg gk kan..hikhik

JMR said...

cintamanisz lite : wah kak..layan pearl je erk..tu benefits dia lg byk dr num nes je kan..tol x?..hikhik

JMR said...

ayu : ye ke kak?..hope u get well soon..t leh pekena nes lg.hikhik..bestnyer...nyum2...

JMR said...

bella : aiyoo bella..num skali ketagih seumur hidop..ngalahkan drug tu..hikhik

JMR said...

arief : btol tu bro..sebtg rokok n segelas nes..fuhh..layan...(cam aku ni isap rokok je kan..)..hahah

[-suziey-] said...

HOHHOHO..CAFFEIN ADDICTED RUPENYE..HEHE..BYK TU 3-4 CWN SEHARI..ISH..MMG LA KAFEIN TU BOLE DISINGKIRKAN..BUT THINK ABOUT OTHERS DESEASE PLAK..SUCH KENCING MANIS..KALU LIGHT NESCAFE OK LA KOT..HEHE

JMR said...

suzie : btol gk tu..other disease act byk g..ok2..kn cntrol nih..hukhuk..