Wednesday, September 2, 2009

BeBaS kah??

Cikgu tanya..
" Apa erti MERDEKA?"
Murid jawab..
"Bebas penjajah cikgu.."
Cikgu balas..
" Ya betol........btol kot"
Dia tanya..
" Betolkan MERDEKA tu bermakna BEBAS?"
" Bebas daripada apa?"
" Ya. mungkin betol, bebas daripada dijajah"
"Dijajah oleh penjajah, penjajah yang menjajah"
" Omputeh, org Jepun...mereka sumer penjajah!"

TAPI
Merdeka sangat kah kita?
Kalo budaya & pemikiran kita masih dijajah dengan gaya pemikiran diorang..
Merdeka sangatkah kita?
Kalo cara pemerintahan masih menggunakan cara pemerintahan diorang..
Merdeka sangatkah dia?
Kalo hidup dia sama je dengan hidup diorang..
Merdeka sangatkah kamo?
Kalo anggapan kamo masih sama dengan diorang..
Merdeka sangatkah kita?
Kalo kita pon masih sama dengan diorang?
Merdeka sangatkah aku?
Kalo AKU masih sama dengan diorang&kamo!!

MERDEKA dia & dia MATI.
MERDEKA mengkhianati.
MATI dikhianati.

MERDEKA dia & dia MEREMPAT.
MERDEKA merampas kebahgiaan dia.
MEREMPAT dia, ade diorang buat apa2?
MERDEKA dia & dia TERBUANG.
MERDEKA dia dari perut ibunya.
TERBUANG dia kerana kurang kasih sayang bapanya.
MERDEKA dia & dia makin KAYA.
MERDEKA dia dari sistem yang meloyakan.
KAYA dia kerana rasuah itu halal katanya.
MERDEKA dia & aku MERDEKA.
Aku suka dia merdeka & dia suka aku merdeka.
Kerana MERDEKA dia adalah MERDEKA aku.


..mesti dia tak suka aku merdeka sebab dia kan. Sebab dia mahu aku selalu dijajah. Itu dulu. Sekarang aku sudah merdeka, tidak mahu lagi dijajah. Maaf dia. Kamo bukan lagi penjajah. Yang senang2 menjajah aku.
Kini aku yang menjajah, bukan lagi dia.








"gambar ni mesti korang skang ni kan?"
kihkihkih
"CHUMEL!!"




::J.M.R aku::

25 comments:

mEiZ SHA said...

aah laa

agak kompius dgn merdeka kamu tue...:)

miSs siv said...

huhuh~
still belum merdeka dari tesis..
=(

miEz haNeM said...

merdeka:)
PE YANG PASTI..NEGARA JE MERDEKA..
MENTALity masyarakat tak lagi:)

JMR:) kamu dah lIk dari kampung ka?? UiTSS..

JMR said...

sha : kena baca byk lg tu..
siv: selamat berusaha smpai merdeka!
Haniem : btol2...udah balik. nak bnjer bkk pose ye?:-p

MiSs FaiRlaDy JiM said...

bebaskan diri dari H1N1!

JMR said...

doa byk2 ye jim:-)

Paan said...

Tak, aku tak pernah merdeka.

Natsu said...

err.. (speechless)

phalla said...

Hello your site is great, I am happy to be here with friends here, could you exchange my link?
I hope you could put my site in to your blog list and
I will do the same,,
here is my site

http://khmerlovenews.blogspot.com/
Phalla
Cheer

miEz haNeM said...

bawak lik pe dari kampung bro??:)
dasyat orang kampung kamu kim salam kat miez;)
wawa:)

Cik Amy Sensei said...

salam ramadhan sahabat..

BuDakHutaN said...

masalah sekarang cuma mentaliti jak..dan kurang jati diri...
kalau tgk jepun dan Korea.. fuh..dorang ktghkan budaya dorang kaw kaw punya... satu dunia admire dorang

JMR said...

paan : bila masa ko nah mdeka..tak penah smpai bila2 kot..hahha

natsu : come on..say something..hikhik

phalla : tenkiu so much..i like...

haniem : my org kg baca ur blog kot..heheh

amy : salam ramadhan back to u..;-)

bdkutan : btol2..aku stuju 100%!!

JMR said...

paan : bila masa ko nah mdeka..tak penah smpai bila2 kot..hahha

natsu : come on..say something..hikhik

phalla : tenkiu so much..i like...

haniem : my org kg baca ur blog kot..heheh

amy : salam ramadhan back to u..;-)

bdkutan : btol2..aku stuju 100%!!

shippo_yaya said...

hermmm....merdeka inside?merdeka outside?tepuk dada tanya selera...kids nowadays just know that-->ek eh esok merdeka lar...jom celebrate..tapi xpernah taw the real meaning of it....the pain of the last generation...the kesusahan....n sumer2 lar..:p

JMR said...

YAYA : btol tu..generasi skang tao nak celebrate je..taknah nk pk datok nenek pejuang luh...sama2 la kt igt mengingati..:-)

shippo_yaya said...

camner mereka nak menghayati kan jmr..kalau kat internet skang macam2 ader...kat tv aper yg diorang siarkan?kalau setakat RTM jer yg nak perjuangkan sumer 2...channel tv len tidak..aper guner kan?even me myself xnak tgk RTm....media kiter pon 1...salah mereka gak...hehe...

JMR said...

btol2..kt salahkan diorg la gitu ek..heheh..try la didik diorg tu lelok kan..heheheh

shippo_yaya said...

nak didik mereka or diorang tu mmg da terlambat jmr...anak2 kiter nnty lar nampaknyer...hikhik~~naper xtido lagi ek?terus sampai sahur kah?

JMR said...

ala yaya..nk didik mereka or kita ni masih lum terlambat g..leh cuba g..heheh..dh tido semlm lor..

biskutrajin said...

alamak bebe 2...

JMR stands for wat eh?

kalo bg bebudak kimia, its JISIM MOLEKUL RELATIF.eehehhehe

lalink7 said...

suke dengan nukilan kamu diiringan picta yang best..hehe..blog kamu buat ku trus mau baca..

thanks drop comments ye..be ur 99th followers..
huhu

n a r d indie winkie said...

100% sokong. hasil yang menarik tetapi mempunyai makna yang tersendiri. =)

cookie devine said...

ramai yg belum merdeka dr diri sendiri.

Heidi Shafiq said...

dah merdeka sgt.. tu yg bebas wat ape saje..
ko rotan je sekor2 budak zaman skrg ni..