Saturday, July 4, 2009

MLM..Multi Level Marketing

MLM?
8848?
kereta mewah,Merz,BMW?
RM100k++/month?
produk?
menaja?
downline, upline?
BV, PV?
training class at agensi?

yup, persoalan yg bermain di kepala otak aku tadi. gini ceritanyer, ada sorg kawan aku (kije skali suatu ms dulu) ajak aku ke kota damansara(padahal mmg stay kd ni je). Katanya ada benda best, baik punyer la apa la. So aku tanya kat mana. Ntah pape direction way la dia kasi. Hampi giler nk mencarinyer tp tak jumpa. Mana nak jumpanya, wrong direction ko kasi, cakap la agensi Zhulian kan senang. Nak sorok2 lagi la plak. So resultnyer, ade le 2jam aku melopong dok dgr ceramah motivasi(kononnyer) dari leader kt situ. Ya, aku memang suka dgr ceramah orang MLM coz excited dia lain macam sket. Tp nak join, kena pk gk la 10, 20 kali coz bkn sumer orang yang berjaya dlm bidang ni kan. Rezeki orang lain2 cara nak perolehinya. Apa2 pon, baru aku sedar salah satu sbb tak ramai melayu yang berjaya dlm biz ialah servis lepas sale. Berbanding ngan kaum cina, melayu kurang praktik kan benda alah nih. Nampak simple, tp impak dia mendalam. So, sapa2 yang rasanya nak berbisnes pasni, kenalah amalkan servis ni gak. Jgn bila dh dpt duit, terus putus hubungan dgn customer ye.

1 comment:

dotblogspotdotkom said...

tu la pasal... bila dah dapat duit... mula la gelap mata... bila gelap mata... tu yg tak nampak customer after sale... ntah le..

agaknye nye sifat mudah lupa tu susah nak ilang.. anyway TQ jengah tempat pakcik yg hampeh tu... yg tak de pe2 ilmu kat situ...

kalu kamu tak kisah... tepek la shoutmix... blh pakcik ngumpat kamu.. huhuhuhuhuuhu ....